maandag 12 september 2011

Programma-automaat en ISO-waarde!

Hallo allemaal,

Tijdens de vorige les zijn alle ingestuurde foto’s uitvoerig besproken. Grappig om te zien welke onderwerpen een ieder gekozen had om het bevriezen van een beweging en het juist laten zien van een beweging tot stand te laten komen. Een voorbij rijdende trein, een trampoline springer, een kind met een speelgoedzaag, iemand die trucs uithaalde met een diabolo zijn enkele voorbeelden. Iedereen is het ook gelukt om de opdracht goed uit te voeren, echt motiverend. Over mijn foto’s was hij ook erg tevreden en had het gevoel dat ik het aardig door begon te krijgen.

Daarna hebben we de onderwerpen P-modus (Programma-automaat), de ISO-waarde (bepaalt de lichtgevoeligheid van de sensor) en de interne en externe flitser besproken. Hier moeten we ook mee aan de slag in de volgende huiswerkopdrachten:
• portret foto’s ……binnen gemaakt zonder flits, en portret foto’s met flits.
• Landschap, natuur, het najaar (voorgrond mee fotograferen, lijnvorm in foto, diepte in de foto krijgen etc)

Zaterdagmiddag was het heerlijk weer en ben ik, samen met mijn dochter, naar het natuurgebied ’t Weegje’ gefietst.

Onderweg zijn we tig keer gestopt om foto’s te schieten van landschap en natuur. Er viel zoveel te zien en te fotograferen. Ik heb van alles weer uitgeprobeerd en thuis op de computer maar zien wat er van geworden is.

Nu vind ik het heel lastig om datgene wat het blote oog ziet ook zodanig vast te leggen op de foto. Maar daar moet je volgens mij een halve expert voor zijn. Dus je raadt het al, er vielen een hoop foto’s af, ik was daar niet tevreden over.


De foto's op deze blog vond ik echt de moeite waard om door te sturen naar de docent ter beoordeling.

Voor de portret foto’s wilde mijn dochter Maaike wel poseren. Na alle probeersels heel kritisch te hebben bekeken, mochten deze ingestuurd worden.


Zaterdagavond was het weer totaal omgeslagen, veel regen en onweer. Op een gegeven moment was er heel mooi weerlicht buiten, onweer zonder regen en donderslagen. Dat was voor mij een enorme uitdaging. Dus met toestel in de aanslag naar buiten toe. Wat ik ook instelde en probeerde, het toestel weigerde dienst. Zo enorm frustrerend was dat. Ook manlief wilde het wel met zijn eigen toestel proberen. Bij hem ging het toestel wel af, maar alle bliksemschichten gemist. Nu heeft hij een digitale camera, die je niet handmatig kan instellen. Op internet heeft hij de oplossing voor mijn toestel gevonden.

Maar toen was het onweer al voorbij. Voor diegenen die geïnteresseerd zijn hierbij de link:
http://pietberger.webnode.com/news/bliksem-fotografie/
Na het lezen van deze informatie kwam ik erachter dat ik een veel hogere diafragma moest instellen, een statief nodig heb en een draadontspanner wil het überhaupt gaan lukken. Nu maar wachten op de volgende gelegenheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten