zaterdag 11 augustus 2012

Vakantieblog 1 - Bosbranden aan de Frans-Spaanse grens en de Tramontana!

Na 2 vermoeiende reisdagen met veel oponthoud, door o.a. stortbuien bij Nancy en veel vertraging richting de Frans-Spaanse grens, zijn we zaterdag 21 juli aangekomen in Begur, op Camping Begur aan de Costa Brava. Onze gastheer van de organisatie Country Camp, http://www.countrycamp.nl/campings/spanje/begur/ ontving ons hartelijk met een heerlijke fles rode wijn.
Terwijl we in een flinke file maar langzaam opschoten, zagen we al wat blusvliegtuigen heen en weer gaan en in de verte rook van de bosbranden. De volgende dag stak er een flinke wind op, de Tramontana, waarbij er om onze tent heen 2 takken afbraken. Door deze Tramontana kwam de rook onze kant op en aan het eind van de middag zag de lucht boven de camping er zo dreigend en bizar uit, dat het leek alsof er flinke noodweer op komst was. Wel leverde het een bijzonder schouwspel met de zon op!
Door de wind werd het vuur alleen maar aangewakkerd. ’s-Avonds roken we de brandlucht en hadden we last van asdwarrel op de camping, dat voelde niet goed. Die nacht heb ik ook nauwelijks geslapen, heel waakzaam en zelfs een zakmes onder mijn bed gelegd. Mocht er iets gebeuren kon ik zo dwars door het tentdoek ons een weg naar buiten toe snijden. Gelukkig was het allemaal niet nodig.
Maandagochtend bleek de wind weer gedraaid te zijn en was er bij ons niets meer te bemerken. Wel hoorden we dat ze de grensovergang 2 dagen hebben gesloten, waar wij doorheen gekomen zijn. Iedereen die Spanje in wilde moest 4 uur extra omrijden. Maandagmiddag zijn we Begur gaan verkennen en naar het hoogste punt toe gewandeld. Vanaf dit punt zagen we waar de bosbranden waren, dat leek best ver weg.
Op de terugweg, na 3 weken vakantie, reden we door dit gebied heen en bleek het echter maar op 80 km afstand van onze camping verwijderd te zijn. Het hele gebied van de bosbranden besloeg ongeveer 10 kilometer. Verschrikkelijk wat zich daar allemaal heeft afgespeeld.

1. Hoi Ilse,

Wat een prachtige foto's heb je er weer opstaan. Lijkt me toch best spannend, die bosbranden zo dichtbij.
    Ben benieuwd naar je andere foto's.

Groeten,
    Anniek

2. Hoi Ilse,
    Ik heb weer genoten van je prachtige foto's. Slim idee van dat mes!
    Zou ik dus nooit opgekomen zijn.