zaterdag 19 januari 2013

Vreemde vogel in eigen tuin!

Van de week heb ik onze tuin rijkelijk voorzien van vogelvoer. Overal hangt of ligt wel wat. Alleen laten vogels zich niet zo makkelijk lokken, vooral niet als je verdekt opgesteld staat. Ze zijn slimmer dan je denkt. Na een kwartier liep ik al blauw van de kou aan en heb ik het opgegeven.
Vanmiddag zag ik tot mijn verbazing een aparte vogel in onze boom zitten. Als ik naar buiten ga vliegt ie weg, dacht ik. Dan maar door het raam een fotoshoot gemaakt. Ik kreeg wel het gevoel dat hij me voortdurend in de gaten hield. Op internet heb ik geprobeerd uit te zoeken wat voor vogel dit zou kunnen zijn. Eerst dacht ik, misschien een leeuwerik of een lijster, maar ik hou het op een kramsvogel. Daar komt ie aardig bij in de buurt. Weten jullie het misschien? Maakt ie zich zo dik, of heeft ie teveel gegeten? :-)







7 opmerkingen:

  1. Heb je meegedaan aan de nationale tuinvogeltelling ?

    Het is een kramsvogel.
    De foto's zijn prachtig

    Groetjes, Dine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet echt! Maar in 1 uur tijd waren het er wel een stuk of 20. Veel koolmeesjes, roodborstjes en merels. O ja, ook nog 2 duiven en dan die mooie kramsvogel. Echt apart om die in je eigen tuin te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Ilse, ik ken deze vogel, in Spaans heet hij Tordo (latijns Tordus Pilaris) heb op google gezocht en het is idd een kramsvogel. Nee, hij heeft niet te veel gegeten, hij maakt zich dik ter bescherming tegen de koud. Er komt lucht tussen de veren, de lucht wordt verwarmd door zijn huid, de veren houden de warme lucht binnen, hetzelfde effect als een donsdekbek, dons isoleert en zorgt dat je eigen lichaamswarmte niet verloren gaat. Mooie foto's Ilse.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor jullie reacties en jouw uitleg Paloma. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel dames, scheelt weer een uitzending van vroege vogels! Kan nu lekker in het warme mandje blijven liggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's Ilse en ja zeker de kramsvogel schoot mij ook direct in het hoofd. Het is eigenlijk een wintergast. Meestal trekken ze door West-Europa gedurende de maanden oktober-november, maar ja tot vorige week was het weer hier ook nog erg aantrekkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen