zondag 4 september 2011

Diafragma en sluitertijd!

Hallo allemaal,

Mijn eerste lesavond was erg interessant, maar best vermoeiend. Veel stof te verwerken gekregen en veel aantekeningen gemaakt. Gelukkig kregen we het werkboek “Van Basis naar Beter!” uitgereikt, welke ik kan gebruiken als naslagwerk. De groep is 9 man/vrouw groot en allemaal in het bezit van een digitale/spiegelreflexcamera van uiteenlopende merken. Degenen met dezelfde merk camera moesten bij elkaar gaan zitten, zodat je elkaar tijdens de lessen kunt helpen. Van de totale groep zijn er 3 met een Nikon.

Tijdens het officiële voorstelrondje moest je aangeven wat je precies wilt leren met je camera. Iedereen had zo’n beetje dezelfde wensen: leren je camera handmatig te gebruiken, in te stellen, hoe om te gaan met diafragma en sluitertijden.

Ter afsluiting kregen we allemaal een opdracht voor volgende week uitgedeeld:
• Het bevriezen van een beweging en het juist laten zien van beweging d.m.v. de sluitertijd en/of
• Spelen met scherpte/scherptediepte d.m.v. het diafragma

Dit weekend hadden we familie over de vloer die erg bereidwillig was om te poseren. Ik heb wel 100 foto’s geschoten met diverse sluitertijden en diafragma instellingen.

Van totaal witte vlakken tot wel heel erg bewogen foto’s kwamen er in het begin uit. Om wanhopig van te worden.


Gelukkig heb ik een ervaren fotograaf als familielid die erg veel geduld met mij heeft. (Thanks Pieter!!)

Ik ben eigenlijk best tevreden over de uitkomst van deze 8 foto’s. Opdracht was om ze in het formaat 10x15 te uploaden naar de docent. Dit hield in dat ik ze ook nog moest bewerken in Picasa. Twee vliegen in één klap, je leert ook nog fotobewerking erbij. De foto’s worden tijdens de 2e lesavond besproken. En nu maar hopen dat de docent ook tevreden is.

4 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit Ilse! Ik heb er natuurlijk niet zo veel verstand van, maar denk toch zowel de beweging als de bevriezing te kunnen zien. Mooi is ook fort la latte, zeker met meeuw. Ik zie uit naar het vervolg, veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Inge,
    Docent was erg tevreden, vooral over de eerste foto. Die kon zo ingestuurd worden bij een voetbal fotowedstrijd. Lucky shot was het hoor, want of ik hem een tweede keer weer zo krijg weet ik niet. Maar oefening baart kunst en ik weet nu hoe ik de diafragma en sluitertijden moet hanteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n super resultaat al meteen aan het begin van de cursus, je hebt talent :-) Ook knap vind ik dat je 8 foto's hebt kunnen selecteren uit de 100 die je hebt geschoten. Ik kijk uit naar je volgende opdracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanks Dine,
    De eerste 50 waren witvlakken, dus de selectie was al aardig uitgedund voor me, hahaha! De volgende opdracht is voor mijn gevoel een lastige. Portret met flitser, zonder flitser maar dan je ISO waarde verhogen! En diverse landschapfoto's. Nu maar hopen dat de regen ophoudt, want daar waag ik mijn camera niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen